Kennisbank

<- Ga terug naar artikelen

Veelgestelde vragen omtrent WebEx

Hoe kan ik Webex activeren?  
Webex moet geactiveerd worden door de gewenste Webex licentie toe te kennen aan het e-mail adres van de eindgebruiker. Dit kan door in OneBase naar de Telefooncentrale te gaan. Zorg dat emailadressen zijn toegekend aan de gebruiker via Gebruikersbeheer > Gebruiker. Vervolgens kan achter de gebruiker op de drie puntjes geklikt worden en kies je voor 'Licenties'. Hier is Webex te selecteren. Na het opslaan van deze wijziging zal direct een activatie bericht naar het ingevulde e-mailadres gestuurd worden. Hierin staan de instructies om in te loggen, inclusief een link om Webex te downloaden. 

Waar kan ik meer informatie vinden over de functionaliteiten van Webex?
Deze informatie is te vinden op https://help.webex.com 

Wat zijn de verschillen met I AM?
Webex is de opvolger van I AM. I AM is erg geschikt om mee te bellen en gebeld te worden, echter zijn de mogelijkheden tot vergaderen beperkt. Webex is een volwaardige en volwassen oplossing voor samenwerken. Naast uitgebreide functionaliteiten om te vergaderen is het ook eenvoudig om vergaderingen te plannen en samen te werken in zogeheten ruimtes. Ook legt u eenvoudig contact met andere Webex-gebruikers over de hele wereld. Net zoals met I AM kan je in Webex bellen en gebeld worden met de bestaande Telefooncentrale. Door de hoogwaardige Desktop- en mobiele apps ben je optimaal bereikbaar.  

Als je overstapt van I AM naar Webex zijn dit zaken om rekening mee te houden:  

  • Contacten die via XMPP toegevoegd zijn, worden niet meegenomen in de overstap. Contacten die ook zijn overgestapt op Webex zijn wel eenvoudig vindbaar op basis van het emailadres.  
  • Chats en gedeelde documenten worden niet meegenomen in de overstap. 
  • Blind doorverbinden zit in Webex vanaf versie 42.1 (januari 2022)
  • Team Telefonie (BLF) zit momenteel nog niet in Webex, wordt verwacht in Q2 2022
  • Call Completed Elsewhere, wordt verwacht in Q3 2022
  • Do Not Disturb synchronisatie tussen Broadsoft en Webex wordt verwacht in Q2 2022
  • Webex biedt geen API voor HIPIN, daardoor is er (nog) geen Webex modus in HIPIN 
  • Webex statussen van collega’s zijn nog niet zichtbaar in de Receptionist+
  • Klembord bellen is niet beschikbaar in Webex  staat op de Roadmap maar nog geen planning van bekend
  • De Collaborate Bridge uit Broadsoft is geen onderdeel van Webex.   

 

Zitten de Common Phone List en Personal Phone List in Webex?
Ja. De Common Phone List en Personal Phone List zijn doorzoekbaar via Webex. Er zit wel een maximum op, zoals hieronder beschreven.

Het maximum aantal contactpersonen voor elk Webex-contacttype is:

  • 500 Organisatiecontacten
  • 2000 gebruikerscontacten (1500 gesynchroniseerde contacten + 500 handmatige contacten)

Als een organisatie het maximaal toegestane aantal contacten voor synchronisatie overschrijdt (500 organisatiecontacten of 1500 gesynchroniseerde gebruikerscontacten), worden vermeldingen boven de maximumdrempel uitgesloten. Er is geen bepaalde voorkeur op gesynchroniseerde of weggelaten contacten.
Handmatige contacten zijn contacten die een gebruiker handmatig toevoegt in Webex. Een gebruiker kan maximaal 500 handmatige contactpersonen toevoegen.

Zijn de gesprekken, chats en meetings beveiligd?
Met het end-2-end encryptie protocol [ E2EE ] worden alle communicatie vormen veilig verpakt, verzonden, ontvangen en weer uitgepakt. Gesprekken via PSTN zijn beveiligd doormiddel van TLS en SRTP. Voordat bestanden in de Cloud worden geplaatst worden de bestanden beveiligd met encryptie.

Ik heb al Microsoft Teams, hoe kan de klant via Microsoft Teams bellen met zijn vaste nummer? 
Er is een Webex plug-in beschikbaar in de app store van MS Teams. Download eenvoudig de Webex plug-in en maak bellen via Teams Mogelijk. Let wel op: telefonische beschikbaarheidsdetails en andere instellingen zijn niet aan te passen via Microsoft Teams 

Waar kan het wachtwoord gewijzigd worden?
Webex maakt gebruik van het Broadsoft wachtwoord (Web access password). Deze is te resetten via Broadsoft, OneBase of via mijnvoipit.nl. Bij het inlogscherm van Webex wordt ook een link getoond om het wachtwoord te resetten.

Welke apps / software plugins zijn er beschikbaar voor Webex?
Populaire kantoor software zoals Gsuite, Outlook en MS office, maar ook Slack en Salesforce hebben apps & software plugins die goed samenwerken met Webex. Via https://apphub.webex.com/teams kan je de beschikbare apps vinden.

Wat te doen als gebruiker al gebruik maakt van de gratis versie van Webex?
Als de gebruiker al gebruik maakt van de gratis versie van Webex moet dit account eerst worden opgeheven. De handleiding hiervoor is hier te vinden: Webex - Uw gratis Webex-account verwijderen

Wat moet ik doen als ik onderstaande melding ontvang?

Als deze melding getoond wordt, wordt het opgegeven e-mailadres niet herkend als een Webex for Broadworks account. Controleer of het juiste e-mailadres is ingetypt. Als dit het geval is, controleer dan of dat e-mailadres ook juist is ingevuld onder de gebruiker in OneBase.

Kan ik de status van mijn collega's in één overzicht zien?
Dit is mogelijk en kan op twee manieren:

  1. Via Contacten kan er een contactengroep aangemaakt worden en daar kunnen vervolgens de collega's aan toegevoegd worden
  2. Contacten kunnen gemarkeerd worden als favoriet, dan staan ze altijd bovenaan in het chatscherm.

Kan ik I AM en Webex naast elkaar gebruiken?
Het is niet mogelijk om I AM en Webex naast elkaar te gebruiken. Wel kunnen tijdelijk beide licenties op de gebruiker gekoppeld worden om te testen, echter mag er nooit tegelijkertijd worden ingelogd. Het is aan te raden om de I AM te ontkoppelen zodra de klant Webex gaat gebruiken.

Vervangt Webex de Hipper+ app?
Nee, de Hipper+ app is een app die dient als ‘afstandsbediening’ van de HIP Telefooncentrale gebruiker. Hiermee is het mogelijk om te bellen via de centrale over het mobiele netwerk, en kan je verschillende instellingen aanpassen. Webex is een softphone, waarmee je over het internet kunt bellen. Daarnaast kan je via Webex ook chatten en samenwerken. Ook al bieden ze deels dezelfde functionaliteit, verschilt het qua klantwensen welke app het beste past.

Ik krijg de Webex plugin niet werkend in Microsoft Teams. Wat gaat er verkeerd?
Als er gebruik gemaakt wordt van Conditional Access (Voorwaardelijke toegang) is het niet mogelijk om toegang te geven tot de app. De oorzaak hiervan is dat de browser engine in Office (nog) niet overweg kan met Conditional Access.

Ik wil graag mijn mobiele gesprekken blijven ontvangen op mijn native dialer. Is dat mogelijk?
Dat is inderdaad mogelijk. In de Webex mobiele app zit een optie om te switchen tussen VoIP bellen (via de Webex app) en via de native dialer:

  1. Klik in de mobiele app linksboven op je Avatar
  2. Kies ‘Instellingen’
  3. Kies ‘Gesprekken’
  4. Kies ‘Standaard belmodus
  5. Kies hier ‘Mijn mobiele operator’.

Wat zijn de verschillen tussen de Basis, Standaard en Premium versie?
Basis is bedoeld voor algemene telefonische bereikbaarheid en intern samenwerken binnen de verschillende ruimtes. De standaard licentie heeft de focus op samenwerken binnen en buiten je organisatie. Premium heeft de meer mogelijkheden voor grotere vergaderingen met moderator functies, live vertalingen en om webcasts op te zetten of live te streamen naar verschillende social media platformen zoals YouTube, Facebook en Instagram. 

Webex Basis
Webex Basis biedt de basisbehoefte voor interne samenwerking. Zo bevat Webex Basic onder andere:

  • Bellen en gebeld worden met audio en video
  • Te gebruiken als ‘softphone’ in de Broadsoft centrale
  • Chatten en samenwerken in een ruimte met maximaal 25 deelnemers
  • Scherm delen en bestanden delen in ruimte
  • Hoogstaande veiligheid met o.a. TLS v1.2 en SRTP
  • App integratie Microsoft Teams for calling

 

Webex Standaard
Webex Standaard biedt de mogelijkheid om te vergaderen met maximaal 100 deelnemers. Naast de features in Webex Basis bevat Webex Standaard ook:

  • Persoonlijke ruimte om vergaderingen te plannen
  • Inbellen in vergaderingen vanaf PSTN
  • Meeting beveiligen met pincode
  • Meer controle als host
  • Breakout rooms
  • Meer opslagcapaciteit voor berichten
  • Annotaties (tekenen of typen op het scherm als iemand een scherm deelt)
  • App integratie Microsoft Teams Calendaring, Microsoft Teams for Webex Meetings, Google Calendaring for G Suite

 

Webex Premium
Webex Premium biedt geavanceerde vergader-functionaliteiten tot wel 1000 deelnemers. Naast alle features in Webex Basis en Standaard biedt Webex Premium ook:

  • Mogelijkheid tot opnemen van vergaderingen, zowel lokaal als in de cloud
  • Transcriptie
  • Moderator-mogelijkheid binnen een vergadering
  • App integratie Zendesk en Slack

 

Zijn de verschillende type licenties te combineren?
Ja, dit is mogelijk. Zo kan per gebruiker bepaald worden welke variant van Webex het beste bij de gebruiker past.

Wat gebeurt er als de Webex-licentie wordt ontkoppeld of opgeheven?
Als de Webex-licentie wordt ontkoppeld of opgeheven, wordt ook het Cisco account opgeheven. 

Werkt Webex samen met Vast-mobiel integratie?
Webex werkt samen met Vast-mobiel integratie. Mobiele gebruikers met een KPN EEN of HIP+ Vast-mobiel abonnement en Webex, kunnen de Webex app installeren op hun mobiel. Nadat zij inloggen komen de mobiele gesprekken standaard via de Webex app binnen en worden niet meer als standaard mobiel gesprek via het toestelgespreksscherm aangeboden.

Via de Webex mobiele app kan de keuze gemaakt worden of gesprekken binnen moeten komen op Webex mobiel of via de native dialer. Dit kan via de app > Instellingen > Gesprekken > Standaard belmodus.

Webex maakt altijd gebruik van mijn microfoon. Kan ik dit uitzetten?
Webex gebruikt de microfoon om ultrasone geluiden te ontvangen, die Webex apparaten uitsturen. Op deze manier heb je naadloze integratie als je in de buurt bent van een Webex apparaat. Er wordt geen audio naar Cisco of RoutIT/KPN verzonden. Desgewenst is dit in Webex uit te zetten via de avatar (linksboven) > Instellingen > Apparaten > Ultrasone geluiden gebruiken.

Kan ik Webex gebruiken icm Windows 11?
Nee nog niet. Webex is nog niet compatible met Windows 11 waardoor er diverse functies en instellingen niet beschikbaar zijn in de client.

Kan ik een bluetooth headset gebruiken?
Voor het bellen en gebeld worden kun je gebruik maken van een bluetooth headset. Echter voor het call control gedeelte (opnemen van gesprekken via knop op de headset) dient je gebruik te maken van een USB verbonden headset. Dit wordt niet gesupport via bluetooth verbonden headsets.

  • Telefonie
  • 0 gebruikers vonden dit artikel nuttig
Was dit antwoord nuttig?