6 manieren om jouw online werkomgeving te beveiligen

Door Covid-19 werken we al een tijdje thuis. We moeten onze goed beveiligde en vertrouwde werkplek achterlaten en thuis aan de slag gaan met allerlei gevoelige gegevens en documenten. De meeste Nederlanders hebben een contract waarin staat dat ze een geheimhoudingsplicht hebben en dat de bestanden waarmee je werkt binnen het bedrijf moeten blijven. Aangezien we voorlopig nog wel te maken hebben met de gevolgen van het coronavirus, is het verstandig om jouw werkomgeving thuis te beveiligen. Een veilige werkomgeving is pas prettig werken.

Vooral bedrijven die niet in het digitale tijdperk zijn opgestart hebben de afgelopen 2 jaar problemen ondervonden van het werken op afstand. Van de ene op de andere dag moesten ze de beveiliging van hun organisatie beveiligen. Veel bedrijven wisten niet hoe ze de werkomgeving moesten beveiligen en maakten daardoor fouten. Privégegevens en documenten kwamen in de handen van cybercriminelen terecht, wat zorgde voor grote problemen.

Hybride werken is de toekomst
Veel mensen zijn van plan om ook na de coronacrisis thuis te werken, gemiddeld zo’n 18 uur per week. Als reden geven zij aan dat ze thuis productiever zijn. Ook minder reistijd is een reden die veel mensen geven. Het kantoor zal een ontmoetingsplek worden voor collega’s, om samen te werken en sociale contacten te leggen.

Natuurlijk kan niet in iedere sector thuis worden gewerkt. Zo is het thuiswerken voor mensen in de zakelijke- en financiële dienstverlening realistisch, maar voor mensen die in de zorg of horeca werken niet. Om goed thuis te kunnen werken moet er wel aandacht worden besteed aan het inrichten van een optimale werkplek en een goede IT-infrastructuur. Dit is belangrijk voor veilig Ga vooral serieus aan de slag met de beveiliging van jouw werkomgeving, eigenlijk al vanaf het moment dat je jouw laptop of computer van het werk opstart. Veilig online werken is funest voor thuiswerkers.

Zorg voor een goede netwerkbeveiliging
Een goede netwerk beveiliging is van groot belang. Laptops, telefoons en zelfs de smartwatch maken (vaak automatisch) verbinding met een WiFi-netwerk, waarbij het ene netwerk beter beveiligd is als het andere netwerk. Niet alle netwerken zijn dus even sterk om cybercriminelen tegen te houden. Een VPN is een beveiligde verbinding die je kunt delen met collega’s. Door een zogeheten VPN in te stellen op appraten die bedrijfsinformatie bevatten, kan een bedrijf zelf de voorwaarden bepalen over het versturen en ontvangen van documenten en informatie via andere verbindingen. Cybercriminelen blijven echter niet stilzitten. Zorg daarom altijd dat je netwerk beveiliging up-to-date is.

 

Stel sterke wachtwoorden in
Het kan niet vaak genoeg worden gezegd. Stel altijd sterke wachtwoorden in, zeker voor je werklaptop, werkmail en andere belangrijke gegevens. Een fout die veel mensen maken is dat de ze voor veel accounts hetzelfde wachtwoord gebruiken. Wanneer er een datalek ontstaat en je wachtwoord is vrijgekomen, kunnen cybercriminelen in principe toegang krijgen tot al jouw accounts en bestanden waar je hetzelfde wachtwoord voor gebruikt hebt.

Kies voor een sterk wachtwoord wat niet snel te raden is met een generator. Gebruik ook nooit je geboortedatum, de naam van je kind of huisdier of andere woorden en cijfers die heel gemakkelijk te raden zijn. Het beste kun je een wachtwoord maken met een mix van willekeurige kleine letters, hoofdletters, cijfers en symbolen.

 

Schakel multi-factor authentication in
Een wachtwoord is vaak niet genoeg, schakel daarom waar mogelijk een multi-factor authentication (MFA) in. Multi-factor authentication is een van de beste manieren om bedrijfs- en klantgegevens te beschermen. Doordat gebruikers op twee of meerdere manieren hun identiteit moeten bewijzen tijdens het inloggen, is de kans dat je wachtwoord gestolen wordt een stuk lager. Denk hierbij aan het invullen van een code die je krijgt via een sms of mail of het beantwoorden van een beveiligingsvraag.

 

Schakel een hosting bedrijf in
Bedrijven krijgen tegenwoordig steeds vaker te maken met virussen, cyberaanvallen, malware en ransomware. Dit is vaak niet zonder gevolgen. Succesvolle aanvallen kunnen ervoor zorgen dat medewerkers soms uren niet kunnen werken en het kan voorkomen dat er belangrijke bedrijfsgegevens gestolen worden. Om cybercriminelen buiten de deur te houden, is kundig en tijdig onderhoud van belang. Een hosting bedrijf kan hierbij helpen. Een betrouwbaar hosting bedrijf update de hardware regelmatig om de prestaties en beveiliging te optimaliseren. Experts zorgen er dan voor dat jouw website en bedrijfsgegevens worden beschermd tegen virussen en cyberaanvallen.

 

Let op phishing e-mails
Phishing is tegenwoordig niets nieuws meer, maar cybercriminelen hebben niet stilgezeten. Ze weten persoonlijke informatie te stelen door verwarring te veroorzaken rondom financiële zaken en overheidsprogramma’s. Burgers zijn vaak het slachtoffer van deze oplichting, maar ook bedrijven worden steeds vaker getroffen waardoor bedrijfsgegevens gestolen kunnen worden. Wanneer je een e-mail binnenkrijgt, kun je op een aantal zaken letten om te kijken of het een phishing-mail is.

Vaak zijn deze e-mails slecht geschreven en wordt er in de mail dringend verzocht om zo snel mogelijk geld over te maken of om op een knop te drukken. Wanneer dit het geval is, moet je de mail direct verwijderen. Voordat je de mail opent, kun je al kijken naar het onderwerp van de mail. Ziet deze er goed uit? En is de mail van een persoon die je kent of van een organisatie?

 

Beveilig videocalls
Door de coronacrisis vergaderen we steeds vaker online. Als medewerker is het belangrijk om te weten dat je deze vergaderingen en videocalls goed moet beveiligen. Zo kun je de b
ètafuncties die je niet nodig hebt uitschakelen. Wanneer een cybercrimineel in een videocall komt en jij het delen van bestanden en livestreamen hebt uitgeschakeld, dan kan hij niet zoveel. Let er ook op dat je de link voor de vergadering alleen deelt met de mensen die eraan moeten deelnemen. Zo creëer je een veilige online werkplek.