- De ICT Expert
- Tips & tricks
- Veiligheid | Donderdag, 3rd Februari, 2022
Vier redenen waarom jouw MKB bedrijf een ICT bedrijf nodig heeft
Wie tegenwoordig in een trein stapt kan zich nauwelijks voorstellen dat alle coupés een paar jaar geleden nog van asbakken waren voorzien. Op die manier is het tegenwoordig bijna ondenkbaar dat een MKB bedrijf geen gespecialiseerde ICT partij in de arm heeft genomen.
Toch zijn er nog steeds bedrijven die ‘computer gerelateerde zaken’ door een collega laten doen ‘die dat er graag bij doet’. De noodzaak om gedegen ICT-kennis beschikbaar te hebben, wordt onderschat.
ICT is geen bijzaak, maar een voor je bedrijf noodzakelijke expertise.
Hieronder vier redenen waarom het inhuren van ICT-experts slimmer is dan het zelf te regelen, en al helemaal als je daar de mensen of middelen niet voor in huis hebt.
1. Blinde vlek is de grootste vijand
Het gevaar van een niet-gespecialiseerde ICT'er binnen een bedrijf is dat er een ‘blinde vlek’ kan ontstaan. Zolang alles naar wens ‘draait’ is er geen directe noodzaak tot actie, of om net iets verder te kijken dan de bekende neus lang is. Maar oriënteert deze persoon zich wel voldoende op alle ontwikkelingen en hoe zit het met het onderhoud na de garantieperiode?
Een ICT expert heeft deze kennis in huis en houdt deze ook up to date. Deze Expert maakt ook onderscheid tussen wat qua vervanging of uitbreiding noodzakelijk is en wat nog even kan wachten. Een ingehuurd ICT bedrijf adviseert je daarover. Voor hem/haar ben jij een klant en gaat daarom een relatie met jouw bedrijf aan. De klant is altijd koning. Voor iemand die ICT er ‘even bij doet’, ligt dat anders.
2. Je hebt Microsoft 365, maar gebruik je het ook?
Microsoft 365 is een goed voorbeeld van een softwarepakket waar je niet meer omheen kunt. Microsoft levert software als een servicepakket op maat aan consumenten of ondernemingen. De installatie is vrij gemakkelijk. Of lijkt dat maar zo? Want met het simpelweg beschikbaar maken van de software ben je er niet. Zonder verdere uitleg zie je snel de handige functionaliteiten van Microsoft 365 over het hoofd.
Een medewerker binnen jouw onderneming is niet volledig op de hoogte van verschillende opties binnen Outlook, of weet niet wat er precies mogelijk is binnen Teams en de synchronisatie met andere toepassingen. Grote kans dat je mogelijkheden mist. Je hebt dan als het ware de sleutels in handen voor een Ferrari, waarmee je vervolgens alleen binnen de bebouwde kom rijdt.
3. Cybersecurity wordt belangrijker én moeilijker
In 2021 verschoof de aandacht van criminelen van de tastbare wereld naar internet. Volgens de politie steeg het aantal geregistreerde cybermisdaden met 127 procent. Deze ruime verdubbeling is deels te verklaren door thuiswerken: bedrijven hebben minder grip op cybersecurity als alle werknemers gebruik maken van andere (thuis)netwerken. Zonder ICT-expert kunnen vpn-verbindingen hocuspocus zijn en is het lastig je medewerkers te scholen op het gebied van bijvoorbeeld phishing-e-mails.
Malware en datalekken zijn binnen ICT de grootste uitdaging van 2022. Daarvan wil je niet dat het de verantwoordelijkheid is van iemand die er eigenlijk niet helemaal verantwoordelijk voor is. Om een veilige digitale omgeving voor je bedrijf te bouwen, waar je medewerkers zonder zorgen op werken, heb je simpelweg specialisme nodig.
4.Innoveren en de concurrentie voorblijven of de boot missen?
Misschien wel de grootste uitdaging aan het ontbreken van een ICT-expert, is de snelheid waarmee innovaties elkaar opvolgen. Telkens als je denkt alles onder controle te hebben, staat de volgende baanbrekende technologie alweer voor de deur. Dan moet je kiezen: óf jouw medewerker schoolt zich om tot volwaardige ICT medewerker en steekt een deel van zijn tijd in (online-)ICT-cursussen, óf je laat noodgedwongen de innovatie aan je voorbijgaan en ziet met lede ogen toe hoe de concurrenten er wél gebruik van maken.
Het inzetten van externe, gespecialiseerde kennis en expertise op bijvoorbeeld de mogelijkheden van Cloud-omgevingen is dus geen onnodige luxe. Dan wil je graag gebruik maken van een ICT partij die je helpt en jouw groei stimuleert.