9 signalen dat jouw ICT jou nog tegenwerkt

Hoe vaak loop je er zelf wel niet tegen aan? Trage computers, haperende applicaties, programma's die niet opstarten. Gek genoeg went dat ook. Je weet niet beter. Maar je hoeft hier geen genoegen mee te nemen. Jouw ICT moet vóór jou werken i.p.v. jou tégen te werken. Haperende ICT hoeft niet de standaard te zijn!

Voorkom dat haperende ICT een gewoonte wordt
Wij mensen zijn nogal gewoontedieren. We leren op een bepaalde manier ons werk te doen en we zijn zo druk, dat we vaak de tijd niet nemen om onszelf af te vragen of het misschien ook anders kan.
Daarnaast zijn we ook enorm creatief als het gaat om het oplossen van problemen. Als het inloggen in het systeem vijf minuten duurt, dan halen we in de tussentijd een bakje koffie en gaan daarna weer verder.


Wanneer er geen kleurenprintjes uit de printer op onze afdeling komen, lopen we even naar een printer op een andere verdieping. Kunnen we direct nog even bijkletsen met een collega. Zo gaat het wekenlang, totdat iemand voorstelt dat het wellicht een idee is om een nieuwe kleurtoner te bestellen....


Het lijkt alsof we effectief werken, maar eigenlijk verspillen we kostbare werktijd doordat we niet goed kijken naar het échte probleem. Het uitzoeken hiervan zien we al snel als gedoe, want het liefst gaan we gewoon door met waar we mee bezig waren. Terwijl je juist tijd bespaart door goed te kijken naar oorzaak van het probleem.


Herkenbaar?


Jij als werkgever

Als werkgever doe je er goed aan om regelmatig te kijken hoe een gemiddelde werkdag van medewerkers op de verschillende afdelingen eruit ziet. Zo ontdek je snel waar de knelpunten op ICT-gebied zich bevinden én zo voorkom je dat kostbare werktijd wordt verspild. 


Let op de signalen
Hoe ontdek je de knelpunten? Op welke signalen moet je letten? We noemen er 9. Als je er 1 of meerdere herkent, betekent dat dat jouw ICT jou tegenwerkt in het behalen van je doelen.

  1. Jouw software reageert traag: je kunt een kop koffie halen terwijl je computer opstart.
  2. Het internet is traag: je kunt gerust een paar minuten uit het raam staren bij het up- of downloaden van een bestand.
  3. De bedrijfsapplicaties zijn niet overal beschikbaar: je wilt thuiswerken, maar dan heb je geen toegang tot al de benodigde gegevens. Jouw collega die thuiswerkt, belt met de vraag of je even een document kunt doormailen omdat hij/zij er niet bij kan.\
  4. Jouw ICT is te duur of te goedkoop: je vraagt je af of de prijs-kwaliteit verhouding wel in balans zijn.
  5. Je ziet door alle ICT-leveranciers het bos niet meer: je betaalt voor ICT (telefonie, internet, applicaties, apparatuur en software) aan verschillende partijen en dienstverleners, maar eigenlijk weet je niet wie ze zijn en wat ze precies doen. Hierdoor weet je niet wie je moet bellen wanneer er zich een probleem voordoet op ICT-gebied.
  6. Jouw ICT-leveranciers wijzen met de vinger naar elkaar: je maakt gebruik van de diensten van verschillende ICT-leveranciers, maar een bestaand probleem wordt niet opgelost.
  7. Je krijgt een melding: je maakt gebruik van verouderde ICT en krijgt een melding dat het tijd is voor een update.
  8.  Nog zo’n melding: onderneem direct actie als je een melding krijgt dat er sprake is van beveiligingsrisico.
  9. Zuchtende en klagende werknemers: werknemers geven signalen dat de ICT-middelen niet aansluiten bij hoe het bedrijf werkt. Hierdoor kunnen ze hun werk niet goed doen en lekt er veel tijd en geld weg.

 

Herken jij een of meerdere van deze signalen? Laten we in gesprek gaan!