5 tips waarmee jij jouw publiek wél wakker houdt

PowerPoint is nog altijd hét meeste gebruikte middel als ondersteuning bij een presentatie. En we weten allemaal dat dit óf kan helpen, of juist ervoor kan zorgen dat je presentatie een ramp wordt.


Je hebt het vast wel eens langs zien komen (of je bent zelf in de PowerPoint valkuil getrapt, oeps); rommelige slides met teveel informatie, het doorklikken van niet-relevante slides (waarom heb je die slides dan toegevoegd?? ), speciale effecten die niet werken.. Als kijker kan het best vermakelijk zijn soms; iemand zien stuntelen met z'n presentatie.
Totdat jezelf degene bent die moet presenteren en je ziet je publiek een voor een afhaken.


We zetten voor jou de vijf belangrijkste tips voor een PowerPointpresentatie op een rij, zodat jij ervoor kunt zorgen dat jouw presentatie wordt gesteund door het gebruik van PowerPoint in plaats van dat hij er door wordt gehinderd.


1. Zorg voor een knallende opening van je PowerPoint
Veel presentaties starten met een informatieve sheet met daarop de locatie en de datum. Niet erg creatief of uitnodigend, dus dat raden we je af. Sommige presentators starten met de inhoudsopgave van de presentatie zodat het publiek weet wat hen te wachten staat. Niet slecht, maar het kan nog beter. Probeer de kernboodschap samen te vatten met een belangrijk citaat, plaatje of de actualiteit. Hierdoor zet je jouw publiek aan het denken en heb je meteen de aandacht!


2. Vermijd lange opsommingen op je slides
Je hebt het vast wel eens gezien: PowerPointpresentaties waarin de ene na de andere slide vol met opsommingen wordt getoond. En de laatste slide? Dat zijn de tips, met ook daar 10 opsommingen achter elkaar. Doe dit niet! Ten eerste is er een maximum aan het aantal opsommingen dat we kunnen onthouden. Een of twee per presentatie is wel genoeg. Daarnaast gaat je publiek proberen de slides te lezen en luistert deze niet meer naar jou. En je staat daar niet voor niets! Je wilt juist contact met je publiek en dat ze jouw boodschap horen.

Kies in plaats van de opsommingen voor een krachtig beeld of een centrale vraag en vertel jouw verhaal aan het publiek. Hetgeen dat jij vertelt, moet centraal staan in je presentatie, niet een eindeloze stroom informatie op slides. Een goed verhaal blijft beter hangen dan 10 opsommingen. 


3. Test de video’s in PowerPoint
Als je al jaren hetzelfde filmpje gebruikt in jouw presentaties, raden we je aan eens een actueler voorbeeld te vinden.Heb je toch al jarenlang altijd veel succes met fantastische video: hou deze er dan natuurlijk wel in.

Wel één hele belangrijke regel om altijd te onthouden: check op locatie al je slides nog een keer, zeker als je nog wat hebt aangepast. Als je video niet start, ben je helemaal uit je ritme en terwijl jij probeert het aan de praat te krijgen, begint jouw publiek onderling over andere dingen te praten. En jouw moment is weg.


4. Maak gebruik van beelden op je slides
Je hebt de welbekende taartpunten, de omzetcijfers, een paar aanbevelingen en de onderzoeksresultaten per deelgebied uitgesplitst. Maar hoe ga je al deze informatie nu begrijpelijk overbrengen naar je publiek? Kies voor een beeld dat jouw boodschap samenvat. Als je een duidelijke link legt tussen dit (ludieke, grappige, of mooie) plaatje heb je veel meer kans dat mensen onthouden wat je daarbij vertelde. Grafieken of cijfers hebben zelden die uitwerking, dus besteed echt tijd aan het vinden van pakkende beelden bij je boodschap.


5. Gebruik de presentatorweergave van PowerPoint
PowerPoint kent de Presentatorweergave. Dit is een handige optie waarbij je een overzicht van je PowerPointpresentatie ziet, waaronder je volgende slide. Je publiek ziet dat niet, alleen jij ziet dit op je eigen scherm. Zo houd je overzicht en weet je alvast waar je naartoe gaat. Het komt niet echt professioneel over als je wordt verrast door een slide, of moet besluiten toch even iets over te slaan. Door tijdens je presentatie dit al in de gaten houden, voorkom je dat. 


Wij weten zeker dat als je deze tips hanteert en blijft oefenen, dat je er steeds meer plezier in gaat krijgen! Het wordt een uitdaging om de luisteraars te gaan boeien en met jouw verhaal te gaan inspireren.