- Productiviteit
- Tips & tricks | Maandag, 22nd November, 2021
Van chaos naar productiviteit
Jouw dagen zijn altijd goed gevuld. Verveling, wat is dat?! Een werkdag van 8 uur is eigenlijk VEEL te kort voor jou. Er is altijd, constant, zo veel wat er nog moet gebeuren. Er zit zo veel in je hoofd, en er komen steeds maar weer nieuwe dingen bij.
Je maakt wel lijstjes of een planning, maar je hebt tegelijkertijd het gevoel dat het weinig zin heeft. Het is als dweilen met de kraan open. Er komt altijd wel iets tussendoor, of je bent er iets vergeten op te zetten, of de dag loopt gewoon héél anders dan gepland.
Wij geven je 6 tips die jou kunnen helpen om van drukte en chaos naar productiviteit kunnen gaan. Zodat niet elke dag een race tegen de klok is en je niet langer vastzit maar vooruit komt!
1. Maak je hoofd leeg. Braindump!
Open een leeg document op de computer en schrijf alles op wat er qua werk in je hoofd zit. ALLES. Neem hier gerust even de tijd voor. Als je denkt dat je hoofd leeg is, laat dan je hersenen nog even extra kraken om vergeten dingen naar boven te halen.
2. Maak een realistische planning
Een planning helpt je om slim keuzes te maken op een dag en om overzicht te creëren. Wat ga je vandaag doen en wat niet? Misschien denk je nu: ja heel leuk, ik maak regelmatig planningen maar deze halen? Ho maar..!
Ok, we gaan het nu anders doen. Pak de braindump erbij en maak op basis daarvan een planning. Blijf realistisch en denk goed na over hoeveel tijd elke taak kost.
Hou op je 8-urige werkdag altijd ruimte over voor ad hoc taken, die nog niet eens voorkwamen in je braindump.
3. Zeg nee en stop
Je kunt niet overal aan meedoen en dat hoef je ook niet. Je kunt niet álles. Als je een braindump maakt, kun je schrikken van wat je allemaal moet doen van jezelf. Een enorme lijst van taken die je af moet hebben, kan heel demotiverend werken. Het geeft stress en onrust. Weg productiviteit. Pak daarom je braindump erbij en vraag je bij elke taak af: Moet ik dit wel echt doen? Kan ik nee zeggen? Kan ik deze taak door iemand anders laten oppakken? Kan ik het minder frequent gaan doen?
4. Begin
Stop met uitstellen. Uitstellen omdat je tegen een taak opziet, deze saai of moeilijk vindt. Op deze manier wordt jouw to do list nooit korter… Pak die taken erbij waar je juist zo tegenop ziet en doe deze als eerste. Het geeft rust als deze gedaan zijn en het motiveert je om de rest van je lijstje ook als een speer af te gaan werken.
Vraag jezelf elke dag tegen welke taak je het meeste opziet en zet deze boven aan op je lijstje.
5. Stop met multitasken
Huh? Multiutasken voelt juist heel productief! Maar multitasken zorgt er eigenlijk voor dat je taken langer duren. Immers heb je “schakeltijd” nodig: tijd om even na te denken wat je gaat doen en waar je ook al weer mee bezig was, als je wisselt van de ene naar de andere taak.
Doe één ding tegelijk. Echt maar één.
6. Maak dingen af
Alle taken waar je al mee begonnen bent maar die nog af zijn, geven onrust in je hoofd. Ze zitten onbewust of bewust nog ergens in je gedachten. Vraag jezelf daarom altijd als je denkt klaar te zijn met een taak: is dit echt de laatste stap? Wat is de vervolgactie? Lees het artikel nog eens na en rond het echt af. Verstuur meteen de gemaakte rapportage. Plan meteen die afspraak.