Ontketen de digitale revolutie!

Ben jij er klaar voor om je ambities tot groeien waar te maken? Zet de digitalisering in gang!


"Ja ik wil wel maar ik heb echt geen kaas gegeten van computers."

"Oh maar ik ben al heel digitaal bezig met mijn bedrijf: we hebben sinds kort een mooie website!"


Misschien herken jij jezelf wel in een van bovenstaande opmerkingen.
Ben jij diegene die zegt geen verstand te hebben van computers? In deze blog gaan we de meerwaarde laten zien van het digitaliseren van jouw bedrijf. Zeker weten dat je na het lezen hiervan, kennis wilt gaan vergaren of de juiste mensen gaat inzetten om digitale stappen te gaan zetten?!

En voor diegene bij wie digitalisering al op de agenda staat: lees wat er nog meer uit te halen valt en ga er mee aan de slag! Je bent al goed op weg!


Wat is digitalisering
Wat verstaan we eigenlijk onder digitalisering? Inmiddels is het een soort containerbegrip geworden; alles valt er onder. Bij jouw MKB gaat het veelal in kleine aanpassingen die de basis van jouw onderneming kunnen versterken.

Je zou het begrijp digitaliseren zo kunnen samenvatten:

Digitaliseren is de overgang van analoge naar digitale data 

Werkzaamheden die voorheen op papier werden gedaan, worden nu digitaal gedaan. Of, nog een stapje verder, werkzaamheden waar voorheen mensen aan te pas kwamen, worden nu volledig door computers gedaan.

Deze overgang van analoog naar digitaal brengt veel veranderingen in bedrijfsprocessen met zich mee. Deze kunnen namelijk vele malen produktiever worden ingericht. Hierdoor kan er met minder handmatige handelingen en minder papierwerk, hetzelfde of béter resultaat worden behaald.


Waarom nu digitaliseren
Digitalisering is hét middel om slimmer te ondernemen. Je verbetert je bedrijf door ICT-middelen en nieuwe technologieën in te zetten. De technieken vervangen handwerk.
Daarnaast vraagt de coronaperiode simpelweg om te digitaliseren. Het is nodig om thuis te kunnen werken en het is tevens een mooie aanleiding om de overige processen in jouw bedrijf eens onder de loop te nemen en te digitaliseren. Ben je vindbaar voor klanten, hoe hou je hen op de hoogte van lopende orders etc.

Bedrijven die vernieuwen werken vaak produktiever en weten de klant van de toekomst beter te bereiken. 

Raak je al overtuigd? Mooi! we gaan nog even verder!

Wat levert het je op
Ok, ik krijg steeds meer zin om stappen te nemen om te digitaliseren. Ik wil met de tijd mee gaan, voorbereid zijn op de toekomst, ik wil groeien!
Wat levert het mij op als ik deze stappen zet?

Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die hebben geïnvesteerd in digitalisering een significante groei in omzet, winst en bedrijfswaarde laten zien. De 25% meest digitale bedrijven lieten 5 keer meer omzetgroei, 8 keer meer winstgroei en 2 keer meer waardegroei zien dan bedrijven die niet hebben geïnvesteerd in digitalisering.


Betere klantenwerving
De digitale transformatie van de maatschappij heeft er voor gezorgd dat er bij klanten nieuwe behoeftes zijn ontstaan. Het online boeken en bestellen van producten of diensten staat hierbij voorop. Als ondernemer is het belangrijk om je moment niet te missen. Speel in op deze trend!

Een mooi voorbeeld zou zijn dat je een planningssyteem in het leven roept. Een verkoopmedewerker die met een klant in gesprek zit, kan zo in 1 oogopslag zien wanneer een collega beschikbaar is voor bepaalde werkzaamheden, of bepaalde producten leverbaar zijn, wat de voorraad is en wanneer iets geleverd kan worden aan een kant. Meteen alle informatie bij de hand die je nodig hebt!

Verbeterde relaties door verbeterde communicatie
Op dit moment zijn al veel van de klantenrelaties deels of in zijn geheel digitaal.
Door digitale communicatie gaat de reactietijd van een bedrijf omlaag en de klanttevredenheid omhoog. En tevreden klanten blijven en trekken ook andere klanten aan.

Groeipotentie!

Efficiënte administratie
De tijd van geprinte klantendata is voorbij. Toch? Deze berg papieren neemt niet alleen veel ruimte in, maar het is ook lastig om gegevens terug te vinden. 

Met een online documentatiesysteem beheer je alle informatie op een centrale plek. Jij bepaalt wie toegang heeft tot die data. 

Zo bespaar je ruimte en tijd en is het een goede manier om de kosten omlaag te brengen. Daarnaast wordt het opslaan, wijzigen en delen van documenten veel eenvoudiger en verlaag je de kans op een datalek. 


Goede organisatie
Door een goede, inzichtelijke organisatie, kunnen jij en je medewerkers veel sneller inspelen op de dagelijkse taken. Digitale interne communicatiemiddelen zoals het gebruik van Teams en Office365 dragen bij aan productieve en proactivie manier van werken. 


Gestroomlijnde facturatie
Door eenvoudige middelen in te zetten, kan het gehele administratieve proces - van het opstellen van een factuur tot het ontvangen van de betaling - binnen een paar dagen afgerond zijn. Hiermee bind je klanten gemakkelijker aan je. Voor veel bedrijven zijn ouderwetse rekeningen namelijk al reden genoeg om voor een andere leverancier te kiezen. het is daarom echt een aanrader om de switch naar online facturatie te maken om zo ook in de toekomst de concurrentie bij te houden of zelfs een stap voor te zijn. 

Verbeterde klantenkennis

Ook als het gaat om klantenbeheer zijn er mooie digitale oplossingen. Werk jij bijvoorbeeld al met een Customer Relationship Management (CRM) systeem? Dit systeem geeft je inzich in de voorkeuren en gedrag van jouw klanten. Zo kun je bijvoorbeeld gemakkelijk zien wanneer klant x voor het laatst bij jou op bezoek is geweest en welke diensten/producten hij heeft afgenomen.
Met meer klantenkennis kun je inspelen op de individuele wensen, een betere service aanbieden en de klanttevredenheid enorm verbeteren.

Marktpositie verbeteren
Digitaliseren helpt je om beter te worden dan je concurrent: je maakt een beter product of levert een betere dienst. Daar onderscheidt jouw bedrijf zich mee. 

Je wilt niet dat je klanten overstappen naar de concurrent omdat jij niet met je tijd meegaat. Wees je concurrent een stapje voor!