- Productiviteit
- Tips & tricks | Woensdag, 18th Augustus, 2021
6 manieren om succesvoller samen te werken
“Wil je snel gaan, ga alleen. Wil je ver komen, ga samen.” Dit vertelt een bekend Afrikaans spreekwoord, vaak geciteerd door Nelson Mandela.
Ook voor jou als ondernemer is dit een boodschap met een waarde.
Samenwerken is namelijk een belangrijke manier om jouw doelen te behalen.
Maak je team onverslaanbaar goed en maak van hen een geoliede samenwerkingsmachine!
1. Vergader slim
Maakt je al gebruik van Microsoft Teams? Microsoft Teams is onderdeel van Office 365 en helpt je om online samen te werken. Naast het organiseren van online overleggen, kun je hier met elkaar chatten en bestanden delen met je collega’s. Sinds heel Nederland hybride werkt, is Teams eigenlijk al niet meer weg te denken. Het is hét middel om met collega’s te communiceren nu je (bijna) geen fysieke overleggen meer hebt samen op kantoor.
Het werkt in feite als een soepel scharnier tussen alle andere applicaties. Binnen Teams kun je zoveel anders apps openen en delen, ideaal!
Ontdek het zelf in Teams of laat je informeren over de mogelijkheden om het online vergaderen een boost te geven. Dit is pas slim samenwerken!
2. Deel documenten
Om het samenwerken te bevorderen, is het van belang dat iedereen van zijn eigen eilandje afkomt. Maak gezamenlijk keuzes waar je documenten opslaat en beheert, hoe je kennis met elkaar deelt en hoe je borgt dat je altijd in de juiste versie aan het werk bent.
De tijd dat je, na het opstellen van een document Versie 1 verstuurt, aan 20 collega’s vraagt om input, 20 mails met Versie 1 terugkrijgt met daarin alle aantekeningen waar je zelf weer een Versie 2 van maakt, is voorbij.
Dus hoe deel je dan de documenten met je team? In de Cloud uiteraard. Faciliteer als bedrijf een app of tool waarmee alle data in de Cloud worden opgeslagen. Alleen toegankelijk voor werknemers, maar dan wel voor alle werknemers die met deze documenten moeten werken. Veilig en makkelijk, ook voor wie niet op kantoor werkt. Op deze manier kunnen medewerkers altijd en overal samenwerken op ieder gewenst apparaat. Geen aparte eilandjes meer. Samen. Op 1 eiland.
3. Communiceer
Als je als collega’s veel op pad bent of op verschillende plekken werkt, zorg dan dat je onderling een manier van communiceren afspreekt. Zo weet je waar je aan toe bent, wat je van elkaar kunt verwachten en kan dat helpen om effectiever samen te werken.
Spreek duidelijk met elkaar af:
....Wanneer vergaderen we en hoe vaak?
....Voor welke zaken gebruiken we email en welke reactietijd spreken we af?
....Voor welke zaken gebruiken we face to face contact (via Teams)?
....Voor welke zaken bellen we?
Houd in het afspraken maken hierover uiteraard wel rekening met elkaars communicatievoorkeuren.
Rekening houden met elkaar.. Een gratis extra tip om de samenwerking nog beter te maken!
Naast dat je afspreekt hoe je communiceert, is de basis uiteraard dát je communiceert. Zonder communicatie is slimme en goede samenwerking niet mogelijk. Slechte communicatie ligt vaak ten grondslag aan slechte samenwerking of uitvoering van de werkzaamheden. Niet goed contact kunnen leggen met je collega’s of niet goed kunnen communiceren, kan al snel grote gevolgen hebben.
....Luister naar elkaar
....Durf feedback te geven
....Kies het juiste moment
....Bouw aan relaties maar blijf professioneel
4. Investeer in goede techniek
Techniek is een veelvoorkomende bron van ergernis. Gedoe met de internetverbinding, het geluid, beeld of alleen al het opstarten van een videovergadering; het komt iedereen bekend voor. Voor een goede, effectieve samenwerking is het belangrijk dat de techniek feilloos werkt. Dat wil zeggen; kraakhelder beeld, goed geluid en een stabiele verbinding. Met één druk op de knop moet zowel een presentatie als dat ene teamlid op afstand in beeld kunnen komen.
Haperende techniek geeft stress en stress belemmert de samenwerking.
Als ondernemer ligt hier een rol voor jezelf weggelegd. Laat je zelf eens informeren wat voor jouw bedrijf nodig kan zijn om de techniek een boost te geven. Daarvoor kan een kleine investering nodig zijn maar die de samenwerking en productiviteit van de medewerkers ten goede komen.
De techniek moet in dienst staan van het doel: succesvol samenwerken!
5. Vertrouwen is het sleutelwoord
Wil je goed en succesvol met elkaar samenwerken, moet er bereidheid zijn om je collega’s te vertrouwen.
Als je vertrouwen hebt, hoef je niet de gehele trap te zien om de eerste stap te zetten.
Vertrouwen hebben in en van je collega’s is heel belangrijk. Je zult niet snel de hulp van je collega inschakelen als je hem niet vertrouwt. Je hoeft er niet op te rekenen dat de samenwerking met jouw teamleden goed verloopt als er geen vertrouwen is.
Wanneer er sprake is van wantrouwen, is dat het zand in de motor.
Wantrouwen zorgt voor een:
- negatieve sfeer en energie
- werken omdat het moet, niet omdat je het wilt
- aannames die doorgaans nergens op gebaseerd zijn
- tegen elkaar werken in plaats van met elkaar
Dit soort zaken zijn vervolgens weer de oorzaak achter een groot verzuim, hoog verloop onder de medewerkers en tegenvallende resultaten. In een sfeer van wantrouwen ben je namelijk meer tegen elkaar aan het vechten dan tegen de problemen die jullie team of organisatie dienen op te lossen. Al met al bereikt de organisatie er niets positiefs mee. Om echt goed samen te werken, is een basis van vertrouwen essentieel.
Om van wantrouwen naar vertrouwen te zijn, moet je naar jezelf kijken en niet naar de ander. Stel jezelf de vraag: wat heb ik nodig om de ander volledig te vertrouwen en ga daarmee aan de slag.Maak er gebruik van dat vertrouwen besmettelijk is. Vertrouwen roept vertrouwen op. Geef je vertrouwen, komt dat vaak als een echo terug.
Breng het vertrouwen terug in de samenwerking. Succes gegarandeerd.
6. Waardeer elkaars expertise
Elk teamlid heeft zijn waarde en expertise; maak hier in de samenwerking gebruik van. Het is waardevol als je een team om je heen verzamelt wat zijn eigen kwaliteiten kent en ook de kwaliteiten van elkaar weet. Dit kun je gebruiken om echt goed samen te werken.
Ken je collega met wie je de klus klaart!
Waarom vinden we verschillen lastig? We weten dat het goed is om gebruik te maken van verschillen en toch zoeken we elkaar juist op in de punten waarin we overeenkomen. Ik zoek iemand op die hetzelfde is als ik, want dat werkt zo fijn, we begrijpen elkaar. Zo ontstaan groepjes binnen een team
We begrijpen ook, dat als je alleen maar denkers in een team hebt, het lang duurt voor dat er iets uitgevoerd gaat worden. En toch vinden we het fijn om als denker in een groep denkers te zitten. We voelen ons veilig en vertrouwd.
Waar het om draait bij verschillen in je team is dat:
….je tegenstellingen kunt overbruggen;
….er een sfeer van vertrouwen is;
….je ervoor zorgt dat iedereen zich gewaardeerd voelt;
Als je dit in je team bespreekbaar maakt gaat de kracht van het team werken.
Teamwork: Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success!