De TV staat aan, de persconferentie begint. Kim, moeder van twee zonen van 8 en 11 jaar, kijkt aandachtig naar het nieuws van onze premier. Vanaf maandag wordt iedereen geadviseerd vanuit huis te gaan werken, als dat mogelijk is. Ook de scholen sluiten hun deuren. Allerlei vragen vliegen direct door Kims hoofd. Hoe ga ik dat met mijn afspraken doen? Kim werkt namelijk als Personal Assistent voor meerdere opdrachtgevers. Dit doet ze meestal vanuit haar kantoor, maar soms ook bij een opdrachtgever op locatie. Werken aan de keukentafel, kan ik dat wel? En moet ik mijn kinderen dan zelf les gaan geven? Argggghhhh, hoe ga ik dit allemaal doen? Het hoofd van Kim loopt over.

Inmiddels zijn we alweer een paar weken verder. Het grootste deel van werkend Nederland heeft, net als Kim, vanuit huis gewerkt. We krijgen complimenten van onze premier, maar ondertussen ergeren we ons soms ook groen en geel tijdens het thuiswerken. De ICT Expert vroeg, via diverse social media-kanalen, naar de thuiswerkergernissen van werkend Nederland en stelde op basis daarvan de ‘Top-5 thuiswerkergenissen’ samen:

  1. Afleiding
  2. Techniek werkt niet (juist)
  3. Geen fijne werkplek
  4. Alles moet online
  5. Lange werkdagen

Thuiswerkergenernis: Afleiding

De grootste ergernis komt van onszelf, partner, kinderen, huisdieren en buren. Vooral die ander vinden we enorm irritant. Zo heeft Kim een strak schema gemaakt om thuisonderwijs en thuiswerken goed te kunnen combineren. Toch kan ze regelmatig haar man en kinderen wel achter het behang plakken. Die vinden namelijk dat ze haar voor elk wissewasje kunnen storen tijdens haar werkuren. En wat te denken van haar buren, die ineens aan de slag zijn gegaan met hun huis, zodat Kim tijdens een Teams-meeting bijna niets kan verstaan, doordat het geluid van de klopboor of schuurmachine dwars door de muren komt.

Thuiswerkergernis: Techniek

Maar Kim’s grootste ergernis is niet die afleiding, maar de steeds niet werkende of haperende techniek. Te trage wifi, updates tijdens je werkuren, programma’s die niet doen wat je wilt, niet kunnen inloggen op de server van haar opdrachtgever, waardoor ze niet bij de benodigde bestanden kan. Helemaal gek wordt ze ervan. Op een maandagmiddag is ze het zo zat, dat ze besluit De ICT Expert te bellen. Peter, een opdrachtgever van Kim, had De ICT Expert al eens aanbevolen aan Kim, mocht ze in de toekomst computerproblemen hebben. Na een korte kennismaking met Harry, ICT-medewerker, gaat hij aan de slag.

De oplossing

Op afstand voert Harry direct een ICT-scan uit. Daarmee maakt hij inzichtelijk hoe het ervoor staat met de laptop en digitale werkomgeving van Kim. Gelukkig is met de laptop niks aan de hand. Het wifi-netwerk van Kim is thuis alleen niet sterk genoeg. Het is niet geschikt voor het nu veel intensievere, zakelijke gebruik. Harry adviseert haar om een professioneel Wifi-systeem te plaatsen. Kim maakt direct een afspraak met Harry voor de installatie.

Weer productief aan de slag

Hoewel Kim zich soms nog steeds ergert aan al die afleiding van anderen, is haar grootste thuiswerkergernis Techniek compleet verholpen. Zij kan, aan de keukentafel, weer productief aan de slag, doordat haar techniek nu optimaal werkt. En loopt ze toch nog ergens tegenaan, dan belt ze gewoon weer De ICT Expert, want haar probleem was de vorige keer snel duidelijk en ook heel snel door ze opgelost.

Meer weten?

Wil je meer weten over onze ICT-scan of een professioneel Wifi-systeem? Bel De ICT Expert op 055 – 303 35 00 of mail ons op: info@deictexpert.nl.

Volgende keer behandelen we weer een onderwerp uit de thuiswerkergernis top 5. Volg onze social media en blijf op de hoogte! De ICT Expert is aanwezig op:

Facebook
LinkedIn
Instagram