ISDN Verdwijnt, wat nu?
In dit artikel leggen we uit wat er verandert en waarom. U ontdekt of u uw ISDN centrale vervangen moet en welke alternatieven er zijn voor uw huidige ISDN-lijn.

ISDN stopt per 1 september 2019
In de jaren negentig namen veel mensen een ISDN-telefoonlijn. In tegenstelling tot een analoge verbinding, maakte deze het mogelijk om tegelijkertijd te bellen en te internetten. Omdat je meerdere telefoontoestellen op zo’n lijn kunt aansluiten, was dit ook een populaire keuze voor veel bedrijven.

En als iets werkt, is er geen noodzaak om daar verandering in te brengen, toch? Never change a winning team. Geen wonder dat u nog steeds de voordelen van zo’n ISDN-aansluiting geniet. Alleen komt er aan het ISDN-hoofdstuk binnenkort een eind: na 1 september 2019 zijn de ISDN-lijnen niet langer bereikbaar.

Waarom de KPN met ISDN stopt
De voornaamste reden voor het uitfaseren van ISDN is dat steeds meer mensen internetten via een krachtige ADSL- of kabelverbinding. Een verbinding die ook de weg vrijmaakt voor bellen via internet: VoIP. Daardoor is het onderhoud aan de ISDN-lijnen te duur geworden.

VoIP-bellen is goedkoop, wat het logisch maakt dat steeds meer bedrijven hierop overstappen. Ook is de geluidskwaliteit aan beide kanten van de lijn weergaloos – waar ter wereld de bellers zich ook bevinden.

VoIP: de opvolger van ISDN
KPN-klanten die nu nog gebruik maken van een ISDN-verbinding, moeten dus tijdig een alternatief vinden. En die vervanger is VoIP.

U kunt uw huidige nummer gewoon behouden. Wat er verandert, is dat de gesprekken binnenkomen ‘in de cloud’, waarvandaan ze naar uw huidige of nieuwe telefoons worden doorverbonden. Een fysieke telefooncentrale is niet langer nodig, omdat alle functionaliteiten van zo’n telefooncentrale nu via uw computer of smartphone zijn te bedienen.

Moet ik mijn ISDN centrale vervangen?

Wanneer KPN de stekker eruit trekt, heeft u niets meer aan uw ISDN-centrale.

Nu zal KPN zijn uiterste best doen om ISDN-klanten te behouden en om te zetten naar VoIP. Waarom? Omdat KPN beseft dat dit voor veel bedrijven hét moment is om eens goed om zich heen te kijken. Want KPN heeft allang niet meer het monopolie op vaste telefonie.

Met de speciale VoIP-telefoons die KPN momenteel aanbiedt, kunt u even vooruit. Maar niet voor eeuwig. De telefoons zullen vroeg of laat aan vervanging toe zijn, en wellicht komt er een beter alternatief voor VoIP. Op zo’n moment moet u wéér naar een nieuwe oplossing zoeken.

Nu rijst de vraag wat u dan kunt doen om een toekomstbestendig nummer te krijgen. Hoe kunt u altijd bereikbaar blijven, ook al verandert het type telefoon dat u gebruikt, of de telefoonlijn waar u de gesprekken binnenkrijgt?

Veel bedrijven hanteren al een BYOD (bring your own device) policy voor medewerkers. Hiermee kunt u uw nummer makkelijk doorverbinden naar de mobiele telefoons van uw medewerkers.

Toekomstvast met VoIP van De ICT Expert
KPN zal u ongetwijfeld proberen te paaien met aanbiedingen en cadeaus, maar het is dan zaak om uw hoofd koel te houden. Want als de tijdelijke korting voor overstappers voorbij is, betaalt u het volle pond. En zijn de diensten en functies daadwerkelijk hetzelfde als, of beter dan, bij andere aanbieders?

Als het tijd is voor een nieuwe telefonische infrastructuur, is De ICT Expert een uitstekende optie.

Nummer verhuizen of een nieuw telefoonnummer aanvragen?
Nu duidelijk is dat u uw ISDN centrale dient te vervangen, is het verstandig u hier op voor te bereiden. Interesse in een gesprek? Wij komen graag bij u op gesprek om de nodige aanpassingen in kaart te brengen.