Efficiënt werken met de juiste bureau set-up

Goede werkprestaties beginnen bij een comfortabele en gestructureerde bureau set-up. Of je nu op kantoor werkt of vanuit huis aan de keukentafel, het aanbrengen van de juiste structuur is ontzettend belangrijk. Hieronder vind je 3 manieren die je hierbij helpen.  

 

De juiste inrichting

 

Allereerst beginnen we met de inrichting van jouw directe werkomgeving: je bureau. De volgende basiselementen mogen niet ontbreken voor een goede bureau set-up:

  • Een goede bureaustoel voor een comfortabele houding.
  • Een bureau die verstelbaar is in hoogte. Hierdoor kun je het zittend werken afwisselen met periodes van staand werken.
  • Een tweede beeldscherm of een laptophouder voor de juiste houding van je nek.
  • Een losse muis en toetsenbord.

 

Een gestructureerd bureau

 

Naast de juiste inrichting van jouw bureau, is het ook van belang dat jouw bureau gestructureerd is. Een rommelige omgeving heeft namelijk enorme invloed op je concentratie en productiviteit. Maak zoveel mogelijk gebruik van digitale documenten om de hoeveelheid aan papieren te beperken. Gebruik daarnaast slechts één opschrijfboekje waarin jij al je notities, to-do’s en ideeën bijhoudt. 

Het is misschien voor de hand liggend, maar geef veelgebruikte items een vaste plek bij elkaar op het bureau. Denk hierbij aan spullen zoals een schaar, post-its, een pennenbakje of plakband. Maak gebruik van ladekastjes om belangrijke documenten te ordenen en verwijder items die je niet dagelijks gebruikt.

 

Kabelmanagement 

 

Een van de grootste oorzaken van een rommelige bureau set-up zijn slingerende kabels. Computers, printers, wifi routers, opladers… We hebben het allemaal nodig, maar met al die verschillende elektronische apparaten wordt het al snel een warboel van kabels. Kabelmanagement – de organisatie van kabels, snoeren en bedrading – zorgt voor een gestructureerde werkplek. Met behulp van een kabeldoorvoer zorg je ervoor dat alle kabels op jouw bureau naar een gezamenlijk punt lopen en vanuit daar onder je bureau verdwijnen. Ideaal!